SAMMANFATTNING

Under mitt videobloggande om instagram lärde jag mig först och främst att WordPress är ett skarpare bloggverktyg än vad blogg.se är. Det är både enklare och valmöjligheterna är betydligt större när det kommer till WordPress. Men förutom att jag lärt mig använda wordpress som bloggverktyg under veckan så har jag även tagit till mig och försökt lära mig mer om Instagram, både som socialt medie men också som marknadsföringskanal. Under första veckan lärde jag mig bland annat att Instagram använder sig utav ett öppet API (Barvaeus, Canos 2012) vilket betyder att möjligheterna för företag som vill visa sina Instagrambilder på en extern sida har stora valmöjligheter när det kommer till utformningen av hur bilderna ska visas. Detta gör det enkelt för tillexempel företag att behålla sin grafiska känsla på sin externa sida då de inte tvingas använda något förbestämt visningsalternativ. 

Under veckan diskuterade jag även lite kring kommunikation och reklam. På Instagrams egna blogg läste jag tillexempel att ”When Mike and I started Instagram nearly two years ago, we set out to change and improve the way the world communicates and shares.” (Systrom, 2012). Med facit i hand kan man idag säga att Mike och Kevin lyckats och mer där till med vad deras första tanke var. Instagram är inte lägre bara en simpel fotoapp utan nu även en syssla (tex. att ”instagramma”). Det är inte heller bara personer emellan som kommunicerar med varandra via Instagram utan man kan kommunicera med nästan hela världen. Så att även företagen hittat sitt sätt att använda Instagram är väl egentligen inget konstigt. Företag marknadsför sig idag på Instagram, helt gratis. De enda som kostar är egentligen tiden som det tar att engagera sig i bilderna och texterna man lägger ut. Med tanke på att reklam kostar ganska mycket och Instagram är helt gratis funderade jag kring hur detta kommer utvecklas i framtiden. Kommer företag att satsa mer på sociala nätverk där man faktiskt kan integrera med sina konsumenter eller kommer man att fortsätta använda sig utav enkelriktad reklam. Båda metoderna har sina för och nackdelar vilket gör att man antagligen inte kan komma fram till ett helt fast beslut. Men det är i vilket fall som helst en intressant tanke som tåls att tänka på. Personligen så tror jag att små företag endast kommer att finnas på sociala medier medans större företag med mera pengar kommer att fortsätta sin marknadsföring dels med hjälp av reklam.

I slutet på Instagramveckan funderade jag lite kring hashtags och hur man kan använda sig utav dessa för att synas så mycket som möjligt på Instagram. Alla texter jag läste som tog upp ämnet hashtags och instagram menade att det viktigaste är att tagga relevant och inte för mycket. Att använda taggar gör att man får större spridning på sina bilder (Barvaeus, Canos 2012). Samtidigt som Strandh skriver “För att inte skapa hashtagväggar i beskrivningarna – hashtagga bara mest relevanta i denna. Addera kommentarer på egna bilden med ytterligare hashtaggar”(2013). 

Med andra ord skulle man kunna sammanfatta den här veckan med att WordPress är ett skarpare bloggverktyg än blogg.se, Instagram är en bra marknadsföringskanal med goda möjligheter för företag att behålla sin grafiska profil på sina externa websidor. Instagram har gått från en fotoapp till att bli ett socialt nätverk där både privatpersoner kommunicerar med varandra jorden över.

Källförteckning

Barvaeus, Axel Canos, Nathalie (2012) Guide: Kommunicera rätt med Instagram, Internet World [Blogg] 210612 Tillgänglig: http://internetworld.idg.se/2.1006/1.455713 [181113]

Strandh, Niclas (2013) Vad är en #hashtag och hur ska du använda den? Deepedition DigitalPR [Blogg] 170613 Tillgänglig: http://digitalpr.se/2013/06/17/vad-ar-en-hashtag/ [151213]

 

Systrom, Kevin (2012) Instagram + Facebook [Elektronisk] Tillgänglig: http://blog.instagram.com/post/20785013897/instagram-facebook [061213]

 

Leave a Reply

